Paremman mielen tarinoita maalta
17.08.2022 09:41Olemme pohtineet yhdessä Kotieläintilojen imago ja työvoima -hankkeeseen osallistuneiden tilojen kanssa, miksi sosiaalinen media on tärkeä viestintäväline myös tuottajille, vaikka some-julkisuudella on myös haittapuolensa.
Miten käy, jos kukaan ei enää uskalla avata navetan ovea yleisölle sosiaalisen median kautta ja kertoa avoimesti maatilan arjesta? Kaikilta ei enää löydy isovanhempia tai maalaisserkkuja, joiden kautta kytkös normaaliin maatilan elämään olisi säilynyt edes kesälomamuistona. Ani harva on edes vieraillut maatilalla, rapsutellut lehmiä tai päässyt ruokkimaan sikoja. Monelta puuttuu henkilökohtainen kokemus, miten vastuuntuntoisesti karjaa kasvatetaan ja peltoja viljellään. Sosiaalisen median äänekkäimmät suomalaisen maatalouden vastustajat eivät välttämättä tiedä, miten korkealla tasolla on eläinten hyvinvointi Suomessa ja miten vastuullista tuotantomme on.
SOME VS. UUTISET
Some-kanavat ovat nousseet tärkeimmäksi tiedon välittäjäksi niin uutisten kuin myös harhaanjohtavan tiedon osalta. Kantarin (Mind Monitor 2022) kuluttajatutkimuksen mukaan nuoret somen käyttäjät (18–24-vuotiaat) luottavat enemmän ihmisten aitoihin kertomuksiin kuin uutistoimitusten perinteisiin näkemyksiin. He haluavat viihdyttää itseään somessa ja siksi seuraavat mielellään aiheita ja värikkäitä persoonia. Tästä syystä tuottajilla on somen kautta mahdollisuus saada aikaan rehtiä vuoropuhelua ja vaikuttaa mielipiteisiin esittämällä faktoja. Aitoihin ihmisiin ja heidän tarinoihinsa luotetaan. Henkilötarinat kiinnostavat enemmän kuin suurten yhtiöiden tuottama verkkosisältö.
Avoimuudella on myös varjopuolensa. Ikävimpiä ovat tarkoitushakuinen mustamaalaaminen, vihapuheet ja suoranaiset hyökkäykset, joiden kohteeksi saattaa joutua kuka tahansa. Some-hyökkäysten taustalla saattaa olla organisoitunut aktivistiryhmä tai vain yksittäinen henkilö nimimerkin takana. Trollien maalituksen kohteeksi joutuminen on kenelle tahansa ahdistava kokemus ja saattaa herättää vihan tunteita.
Haluatko olla eturivissä uudistamassa kotieläintilojen työnantajamielikuvaa? Ilmoittaudu mukaan hankkeeseen.
Mitä tehdä, jos koet, että sinua, perhettäsi tai yritystäsi kritisoidaan, käytetään hyväksi tai kohdellaan muuten kaltoin sosiaalisessa mediassa, tai sanomisiasi vääristellään?
- Älä missään nimessä reagoi heti! Hengitä syvään, nuku mielellään yön yli, pura mielipahaa läheisesi kanssa.
- Koskaan ei kannata provosoitua, kun provosoidaan. Älä tee vastahyökkäystä. Vääränlainen reagointi saattaa herättää epäluottamusta ja some-seuraajan huomio kiinnittyy epäolennaiseen.
- Vastaa suoriin kysymyksiin, mutta loukkaaviin ja asiattomiin ei tarvitse vastata. Asiattomat keskustelut muuttuvat helposti vihamielisiksi ja saavat somessa liikaa huomiota.
- Vahvojen mielipiteiden murtamiseen ei kannata käyttää resursseja, jos arvelet jo ennalta sen olevan turhaa.
- Suhtaudu jokaisen omaan vakaumukseen kunnioittavasti, säilytä positiivinen keskusteluyhteys.
- Asiattomista itseesi kohdistuvista julkaisuista kannattaa tehdä ilmianto kyseisen kanavan ylläpitoon. Halutessasi voit poistaa oman tägäyksen, jos se mainitaan jollain muulla alustalla (Facebook, Instagram).
- Säilytä positiivisuus ja rehti asenne. Vain aidolla lähestymisellä pystyt vaikuttamaan.
- Tärkeintä on saada aikaan hyväksyntää ja positiivisuutta. Lämminhenkinen ja rehellisen aito viestintä puree parhaiten.
- Onnistunutta some-julkaisua jaetaan eteenpäin, se kerää suosiota sekä herättää keskustelua.
Summa summarum: Tuotetaan rohkeasti lisää rehellistä ja elämänmakuista some-sisältöä suomalaisen maatalouden puolesta!
Kirjoittaja
Marja Latvatalo
Viestintäpäällikkö
Atria Suomi Oy